MEREKA YANG AWESOME !!

Friday, 22 January 2016

Rindu masakan ibu

Hari ini tah macamane rindu sangat masakan ibu. Lelebih lagi ikan steam! mashaallah sgt sedap!! salu berangan kalau ade suami nanti nak masak ikan steam cara ibu masak . hee so sekarang dah ade suami, hari ni nak masak ikan steam talipia pulak! Alhamdulillah minggu lepas ayah kirim ikan talipia dan ikan keli banyak sangat untuk suami. Ayah siap tanyer lagi..usamah suka makan ikan ape? ayah tau je asben suka makan ikan keli.. di kirimnyaa banyak suoh anis masak kat rumah untuk usamah. haha syukur sangat rezeki, tak payah dah p beli ikan untuk minggu nie. Tapi...aniss x nak masak ikan keli harini mungkin mggu depan untuk usamah bawak bekal p kerja. Ayah pesan masak ikan keli hati2 sebab suka meletup haha anis tahu, penah gak sampai bersilat kat dapur ngan ibu sebab tekejut ikan keli meletup keluar kuali hahaha. rindu! tak pe lah nanti lepas raya cina kita balik kan abg? :')

ok berbalik pada cerita ikan talipia, pg tadi non stop buat kerja. Dari pack barang customer,siapkan baju kerja suami..suit lengkap dia dan kemeja mujur dah gosok untuk seminggu terus ..so tak payah iron dah. Basuh baju pon dah,jemur pon dah.. mop lantai n sapu lantai pon dah. Tak boleh betol rasa habuk kat kaki,mesti nak mop lantai. haha sooo dah settle semua kerja jadi semangat pulak bila teringat ikan talipia nie. Tak sabarnyaa nak masak! 

Teringat kat asben,  bila suruh siang ikan dia tak reti haha nak ajar je dia begurau pulak kat dapur, katanya siang ikan tak pandai tapi kalau siang ayam dia pro. haha apa apa lah suami, nasib lah rajin tolong isteri dia nie kat dapur. Balik je kerja tukar baju terus tlg kemas dapur dn hidang makanan. Cuma semalam suruh masak nasi , nasik keras haha. comel je.. sebab dai tak pandai sukat beras rice cooker baru. selama nie dia masak ok jer. hee xpe lah abg.. klu teringat balik nnti, boleh cite kat anak2.. ayah masak nasik keras haha. Alhamdulillah semoga abang jadi suami dan ayah yang baik ea, nanti isteri abg masak sesedap lg! haha



Dari kecik sampai besar klu siang ikan mesti ikan kecik2 je, mcm selar,kembung,keli dan sewaktu dengan nya..tapi tadi nak pengsan jugak siang talipia.. haha jangan kecam saya, ayah anis mmg suka tlg ibu kat dapur..dia akan tlg siang ikan besar2 . lepas pencen dari kerja pegawai perikanan , ayah suka sgt bawak ikan sungai besar2 untuk masak. so mmg tak pernah nak siang iakn besar kedabak cmnie hahah. dan Itu sebab jugak lah kami kurang makan ayam dari ikan. Teringat mak ngah usamah , mak sedara suami pesan..time datang melawat dia aritu..pesan dia,,.jangan makan ayam sgt, jaga kesihatan diri,kita nie perempuan.. nanti sakit sini sane..alhamdulillah mmg family anis tak makan ayam,ayah jaga permakanan anak2 dia. Dia pesan lagi, nak masak jangan guna kiub ke,perencah ke, ajinamoto ke.. tak elok, family anis mmg xguna pon bnda tu smua.. sedap je makanan ibu masak . so anis mmg xkan masak guna bahan tu semua, mmg dari kecik blajar masak ngan ibu tak guna perencah or penambah perasa. Terima kasih makngah, rindu pulak rasanyaa kat makngah..suka borak ngan makngah , banyak nasihat..banyak cerita.. kali terakhir dia cium pp anis bulan lepas rasanya. rindu! semoga cepat sembuh ye mkngah :')

Oh ya! nie lah ikan yang buat rasa nak pengsan tadi haha berjaya di siang dengan jayanya! :)




asben belikan pisau yang tajam,mujur lah ..gunting tadi tumpul nak siang ikan haha


ok the end! nanti dah siap masak anis update ye! :)

p/s: suka borak ngan orang tua,sebab kita dapat belajar banyak pekara.








1 comment:

Norain Omar said...

Salam,

My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@my.zalora.com

Thanks :)

You may also like